Topuk dikeni (faciit planter)

Topuk Dikeni

Topuk altında, ayak altı tendonlarının (planter) kemiğe yapışma bölgesinde bu tendonların aşırı gerilme nedeniyle iltihaplanıp (faciit planter) zamanla bu iltihabın kireçlenerek diken ya da kuş gagası şeklinde bir kemik büyümesi yaratan hastalıktır.

Ayak tendonlarındaki (aşil tendonu ve planter tendonlar) aşırı gerilme-çekme hasta ayağındaki statik patolojiler nedeniyle (pes planus ,pes cavus, hallux valgus, valgus medio tarsien, ayakta denge bozukluğu) olabileceği gibi, mekanik patolojiler de (ayak sağlığına uygun olmayan ayakkabı giyimi, düz tabanlı ayakkabı vb…) topuk dikenine zemin hazırlarlar.

Klinik bulgulara göre, topuk dikeni hastaları, genellikle, yataktan ilk çıktıklarında attıkları ilk adımlar sırasında ağrı duyarlar, daha sonra kasların ısınması nedeniyle bu ağrılar azalabilir. Hastalar uzun süre oturduktan sonra ayağa kalktıkları takdirde de ağrıları tekrar ortaya çıkar. Gerekli tedavi uygulanmadığı takdirde topuk dikeni, hastanın topuğuna basmasını engelleyip yürüme sorunları yaratacağından diğer patolojilere de (lombalji, bel agrıları vb… ) sebep olabilir.

Bio-mekanik nedenli bir hastalık olması nedeniyle sadece ilaç tedavisi uygulandığı durumlarda hasta geçici bir rahatlık hissedebilir ama hasta ayağındaki statik bozukluk tedavi edilemediği için ağrılar bir süre sonra geri gelir. Kalıcı bir tedavi için hastanın ayak ölçülerine göre yapılmışkişiye özel topuk dikeni tabanlığı kullanılmalıdır.

Topuk dikeni tabanlığının topuk dikeni hastalığına etkileri şöyle sıralanabilir

- Absorban özelliği (darbe emici) ; yürüme sırasında ayak ile zemin arasında tampon görevi yaparak etki-tepki nedeniyle oluşan direnci ve ağrıyı azaltma (şok absorbör - podian impact plus)

- Amortisman özelliği ; Değişik yoğunlukta tabanlık elemanları ile yürüme esnasında ayak ve bacak kaslarına yansıyan mikro titreşimleri yok etme ve topuğun yerle temasında daha konforlu bir zemin sağlama (içinda hava barındıran visko elastik köpükler - kompresibl latex)

- Düzeltici özellik ; Ayakta hem statik hem de mekanik ortopedik bozuklukları düzenler ve ayak altındaki basınç yüzeyini arttırır.

Yumuşak topuk yastıklarının pek faydası yoktur.Özel bir tabanlık ile ayak daha efektif bir şekilde çalışır, böylelikle ligamentlere olan stresi azaltır ve ağrının tekrarını azaltır.

Etiketler